اولین باری را که نوشتن و خواندن را یاد می­گرفتید به خاطر دارید؟ یادتان می­‌آید چقدر طول می‌کشید تا یک صفحه کتاب بخوانید یا چند خط مشق بنویسید؟ اما حالا به مرور زمان و با عادت به کلمات و نوشتن، بسیار راحت می­توانید این کارها را انجام دهید.

عادت‌ها به ما کمک می­کنند در انجام کارهایمان سرعت بیشتری داشته باشیم، و به راحتی، بدون صرف انرژی برای فکر کردن آن­ها را انجام دهیم. عادت ها را با روش‌های گوناگونی می­توان نهادینه کرد.

اگر این عادت­ها خوب باشند ما را به راه درستی و موفقیت هدایت می­کنند، هرچند که کوچک باشند. اما اگر این عاد‌ت­ها بد و منفی باشند هر چند کوچک، ما را به راهی انحرافی در مسیر شکست و پسرفت قرار می­دهدند.

یکی از راه­های ایجاد یک عادت، تمرین و یا تکرار فراوان آن عمل برای مدت طولانی است به عنوان مثال تشخیص جوجه خروس از جوجه مرغ کار بسیار دشوری است اما در یک کارخانه جوجه کشی، وقتی هر فرد بعد از بررسی سخت تقریبا دوهزار جوجه خروس و جوجه مرغ، می­تواند بعد از آن به طور چشمی تشخیص دهد که کدام مرغ و یا خروس است.

یا خودتان را فرض کنید برای دفعه اولی که با گوشی یا کیبرد درحال تایپ پیام یا مطلبی بودید اولین بار چقدر یافتن هر حرف در کیبرد سخت و طاقت فرسا بود اما حالا به راحتی می­توانید بدون فکر کردن و صرف وقت بسیار تایپ کنید.

بهترین زمان برای ثبات یک عادت

کارشناسان حوزه موفقیت در زمان ایجاد یک عادت با هم اختلاف نظر فراوانی دارند آن­ها بین بیست و یک روز، چهل روز و شصت روز اختلاف نظر دارند اما به نظر می­رسد شصت روز زمان معقول­تر و درست­تری برای حفظ و تبدیل یک عمل به عادت باشد.

عادت­ها به ما کمک­رسان­های عالی هستند، به عنوان مثال هر روز صبح بعد از بیدار شدن می­دانیم قرار است مسواک بزنیم و صورتمان را بشوریم در واقع این عادت باعث می­شود تا مغزمان انرژی بیشتری برای تمرکز بر کارهای مهمتر داشته باشد. در نتیجه با بازده و کارایی بیشتری به ادامه کارهای روزمره می­پردازیم.

بیایید فرض را روی این مطلب بگذاریم که ذهن شما هر روز صبح باید انرژی صرف این موضوع می کرد که بعد از بیدار شدن چه کند و یا قبل از ناهار چگونه دستهایمان رابشوریم و چگونه هر لقمه را بجویم و یا چگونه حروف را در کیبرد پیدا کنیم و کلی از مسائلی که در حال حاضر برایمان عادت هستند نیاز به فکر داشتند و در ما به عنوان عادت شناخته نمی­شدند، آنگاه به نظر شما، شما انرژی کافی برای انجام کارهای مهم از قبیل آموزش و یا انجام شغل و حرفه­تان را به درستی داشتید؟!

خب تا اینجا آموختیم که چقدر عادت­ها می­توانند مهم باشند و برای ایجاد یک عادت عنصر تکرار بسیار مهم و اساسی است، اما گاهی کارها و یا اتفاقاتی در زندگی وجود دارند که دوست داریم به عنوان عادت انجام دهیم اما یادمان می­رود و یا در انجام آن کاهل می­شویم، در اینجا برایتان چهار راه دیگر بجز تکرار را برای ایجاد یک عادت بیان می­کنم.

لذت بخشش کنید

گاهی پیش می‌آید که کاری که انجامش برایمان منفعت دارد و موجب پیشرفتمان می­شود، را به دلیل اینکه برایمان خوشایند نیست پشت گوش می­اندازیم و از انجام و تبدیل آن به عادت حذر می­کنیم.

مانند زمانی که می­خواهیم به کلاس زبان برویم اما از معلم خوشمان نمی­آید در اینجا شاید این نکته باعث شود تا از رفتن به کلاس حس خوبی نداشته باشیم و این مطلب را بهانه کنیم و دیگر کلاس نرویم، خب در این جا می توانید معلم و یا کلاس خود را عوض کنید و با معلمی باشید که از کنار و در کلاس او بودن لذت می­برید و این انگیزه­ای می­شود تا بیشتر و بهتر سر کلاس حاضر باشید.

 مثال دیگری که می­ توان زد ورزش کردن است اگر فکر می­کنید ورزش کردن طاقت فرسا و یا کسل کننده است به جایش می­توانید برقصید هر آنگونه که دوست دارید.

در دیدرس قرارش دهید

گاهی بعد از مدتی که از انجام یک کار و یا عملی که می­خواهیم آن را به عادت تبدیل کنیم می­گذرد روزی یادمان می­رود انجامش دهیم و به باد فراموشی سپرده می‌شود.

 به عنوان مثال شما از ماسک خاصی برای صورتتان استفاده می کنید ولی آن را درون کمد نگهداری می‌کنید این باعث می‌شود بعد از مدتی شما آن ماسک را به فراموشی بسپارید.

 و یا کتابی را که میخواهید بخوانید در قفسه کتاب بین چندین کتاب گذاشته­اید و یادتان می­رود که اصلا همچین کتابی برای خواندن داشته­اید پس در این موارد سعی کنید آن‌ها را در دسترس و دیدرس قرار دهید، مانند کفش ورزشی، کتاب، و … .

آسانش کنید

گاهی کارها را به دلیل سختیشان و یا چون در نظرمان وقت­گیر هستند رها می­کنیم.

به عنوان مثال برایمان سخت است تا آماده شویم سوار ماشین شویم و یا پیاده به باشگاهی خارج از منزل برویم. در این موارد شما می‌توانید در خانه ورزش کنید و از ویدیوهای ورزشی که در فضای اینترنت موجود است کمک بگیرید.

با یک کار دیگر همراهش کنید

همراه کردن برخی کارها با برخی دیگر روش بسیار خوبی برای نهادینه کردن کارها است.

 مثلا من قبلا عادت داشتم وقتی برای پیاده روی به بیرون از خانه می­رفتم حتما باید بستنی می­خوردم من این دو کار را باهم ادغام کرده بودم و پیاده روی و بستنی برایم دو عنصر به هم چسبیده بودند.

شما می­توانید با ادغام کاهایی مثل پیاده­روی و زنگ زدن به دوستان و صحبت با آنها هم ورزش کنید و هم به پایگاه قدرتتان که دوستانتان هستند بپردازید.

 یا گوش دادن موزیک در حین انجام کارهای خانه، جست و خیز در حال مرتب کردن اتاقتان، آنها را به عادت­های خوب و مثبتی برای خود تبدیل کنید.

خب در بالا روش­هایی بیان شد تا بتوانیم راحت­تر به برخی عادت­ها بپردازیم و نیازی به آن نباشد تا ذهنمان برای انجام آن‌ها انرژی صرف کند. در ادامه به چند روش برای ترک عادات بد اشاره می­کنیم.

از دسترس خارجش کنید

وقتی چیزی را از دسترس خارج کنید باعث می­شود تا گاهی حوصله­اش را نداشته باشیم و از خیرش بگذریم.

 مثلا اگر اعتیاد فراوان به ساعت­های طولانی نشستن جلوی تلویزیون دارید اینبار سیم تلویزیون یا آنتن را در جایی بگذارید تا هرگاه که خواستید دوباره تلویزیون را روشن کنید انجام اینکار مستلزم صرف وقتی هرچند کوتاه شود و به مرور زمان ساعت­های تماشای تلویزیون برایتان کاهش یابد.

یا اگر به انجام بازیهای ویدیویی علاقه فراوان دارید، دسته­های بازی را برای مدتی طولانی درخانه دوستتان رها کنید..

سختش کنید

انجامش را آزاردهنده کنید

 

مطالب مرتبط

یک پاسخ به “عادت ها چگونه کمک می کنند؟”

  1. FbsbBeauh گفت:

    brand cialis 20mg cialis c800 generic cialis 200 mg

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

طراحی و پشتیبانی : آسان پرداز