اغلب ما فکر می‌کنیم اینکه تنها جلوی آینه قربان صدقه قیافه خودمان برویم یا قسمت خوب هر چیزی را خودمان برداریم می ­شود اسمش را خوددوستی گذاشت

 گاهی هم فکر می­کنیم دوست داشتن خودمان، خودخواهی به حساب می‌آید و هر کس که خود را دوست بدارد، به دور از انسانیت است و سزاوار نکوهش کردن است. در نتیجه سعی می‌کنیم از این خصلت که گفته اند ناپسند است، دوری کنیم و همه و هر چیز را بر خود و خواسته ­هایمان ارجح بدانیم

 باید خدمتتان عرض کنم خوددوستی را بد تعریف کرده­اند.

من اعتقاد دارم اگر ما خودمان را به روش درست دوست بداریم می­توانیم زندگیمان را تغییر دهیم.

ما اگر خودمان را دوست داشته باشیم می‌توانیم دیگران را نیز بهتر و سالم تر دوست بداریم، مثلی هست که می­گوید از کسی که پیراهنی به تو قرض می دهد و خودش پیراهن ندارد بترس. این گفته کاملا درست است چطور میتوان به دوست داشتن کسی اعتماد کرد در حالی که خود را دوست ندارد و ارزش­ها و خواسته­هایش را محترم نمی­شمارد.

بگذارید در ادامه تعریف درستی از خود دوستی را برای شما بیان کنم و بگویم که چطور می­توان خود را بیشتر دوست داشت.

  • تعریف صحیح خود دوستی


خوددوستی یعنی خود را خوب، ارزشمند و دوست داشتنی می دانید و این ها به صورت باورها در درون شما نهادینه شده است. برای ارزش ها و خواسته هایتان ارزش قایل می شود و به دنبال نظر و تایید دیگران نیستید.

  • پذیرش آنچه که هستید

اگر می خواهید خودتان را دوست داشته باشید، باید خودتان را همان طور که هستید، بپذیرید.

بنابراین، می­توان گفت اولین قدم برای خوددوستی پذیرش خودتان است، دقیقا به همان صورتی که هستید.

 به عنوان مثال، پذیرش همان بینی نافرمتان یا موهای فرفری­ای که حس می‌کنید بهتان نمی آیند، پذیرش چشمانتان که فکر می­کنید کوچک و بدحالت هستند.

خودتان را بپذیرید و هر روز با خود تکرار کنید: خود عزیزم تو را همانطور که هستی دوست دارم و می­پذیرم. بینی بزرگ نازم تو را همانطور که هستی دوست دارم و می­پذیرم.

یکی از تمریناتی که برای این مرحله می­توان انجام داد، شامل تمرینات «ای اف تی» است.

این روش را «نیک اورتنر» در کتابش با عنوان «tapping solution» که در فارسی با نام ملودی معجزه آسای انگشتان ترجمه شده است، مطرح می­کند. که در این روش با ضربه زدن های آرام به قسمت­های خاصی از بدن بعد از چندین بار احساس پذیرش در شما رخ می­دهد، قصد دارم این مبحث را بعدا در مقاله ای جدا برایتان بیشتر شرح دهم.

  • خودتان را ارزشمند کنید

در مرحله بعدی خوددوستی شما باید به پدیده ارزش افزایی در خود اقدام کنید به این صورت که مهارت بیاموزید، کتاب بخوانید، ورزش کنید و ….

 توجه داشته باشید که مهارت هایی را که می­آموزید صرفا جنبه مهارت اندوزی نداشته باشند بلکه آن‌ها را به کار گیرید تا هرچه بهتر و بیشتر در زندگیتان بدرخشید.

  • نه گفتن را بیاموزید

در مرحله بعد خود دوستی شما باید بیاموزید که چگونه نه بگویید، گفتن به موقع و بجای کلمه سه حرفی نه (اگر فتحه حرف حساب شود) به ما در این مسیر بسیار کمک می­کند.

به عنوان مثال فرض کنید علی یک بله گوی حرفه­ای است. دوستانش همواره از او درخواست کمک می­کنند، و می­دانند که علی هرگز رویشان را زمین نمی­زند.

او با اینکه غرق در کارهای شخصی و مهم خودش است اما نمی­تواند نه بگوبد، و خواسته دوستانش را بر کار خودش ترجیح می­دهد. در پایان روز، اگر برای خودش وقتی نماند. خودش را سرزنش می­کند و یا از دست دوستانش عصبانی و ناراحت می­شود.

پس نه گفتن را یاد بگیرید و تمرین کنید.

می­ توانید از نه گفتن های ساده و بی خطر مثل نه گفتن به یک فروشنده آغاز کنید و کم­کم بعد از اینکه عادت کردید از آن برای دوستان و حتی خانواده­تان نیز استفاده کنید.

  • خطا کردن، خطاست

برای اینکه خودتان را بهتر و بیشتر دوست داشته باشید سعی کنید هرگز خطایی نکنید که موجب شود دیگران سرزنشتان کنند یا ضمیر ناخودآگاه درونتلن به سرزنش شما بپردازد. حتی در خلوتتان هم خطا نکنید.

 به عنوان مثال وقتی خیابان خلوت است و پلیس نیست سعی نکنید در چهارراه از چراغ قرمز عبور کنید تا ضمیر ناخودآگاهتان سرزنشتان کند و در درون به خود بگویید تو آدم خطاکاری هستی، سعی کنید خوب باشید و نگذارید کاری باعث شود خود و اطرافیانتان  سرزنشتان کنند.

  • جادوی قدردانی

سعی کنید در طول روز از هر کس که لطف یا کمکی به شما می­کند، تشکر کنید. اولین پیامد این رفتار شگفت انگیز بازخوردهای زیباییست که به شما احساس مفید بودن و ارزشمندی می­دهد.

در طول روز و یا پایان آن به شکرگزاری از نعمت­های خداوند بپردازید و حداقل بخاطر ده مورد خدای خودتان را روی یک برگه کاغذ شکر کنید. مکتوب کردن شکرگزاری­ها به شما احساس آرامش بیشتری خواهد داد.

 حتی از خودتان بخاطر اتفاقات و تصمیمات خوبی که طی آن روز گرفته­اید، تشکر کنید.

 شکر گزاری و قدردانی معجزه می­کند، باور کنید. من شخصا به قدرت قدردانی ایمان دارم.

پس سعی کنید در طول روز از همه چیز و همه کس تشکر کنید. این کار باعث می­شود تا پر از حس خوشحالی شوید.

  • مراقبه و داشتن ذهنی آرام

مدیتیشن یا مراقبه انجام دهید، این کار به شما به مرور زمان کمک می­کند ذهن آرامتری داشته باشید و درجهت توسعه فردیتان گام بردارید. قدرت مراقبه و سکوت را جدی بگیرید.

مراقبه در ابتدای روز به شما کمک می­کند تا روزی سرشار از انرژی و پر از احساس خوب و ارزشمندی را شروع کنید. و در پایان شب خوابی آرام را به شما هدیه می­دهد.

  • تکان بخورید

خودتان را تکان بدهید، بالا و پایین بپرید، سرجایتان با دست­هایتان بال بال بزنید، برقصید، ورزش کنید. مهم نیست چه می­کنید فقط برای چند دقیقه خودتان را تکان دهید. این کار پر از حس رهایی است. و به شما کمک می­کند لبخند بزنید و آندورفین آزاد کنید و حس خوشحالی در درون شما موج بزند.

ریچل هالیس جمله قشنگی دارد که من آن را خیلی دوست می­دارم، او می­گوید: «بدنت را تکان بده، تا ذهنت تغییر کند». و باور کنید همین طور هم هست.

  • با خودتان مهربان باشید

صبح که از خواب بیدار می­شوید توی آینه با خودتان حرف بزنید بگویید چقدر ماه شده ای چقدر دلم برایت تنگ شده بود و از این جور حرف­ها. گاهی خودتان را بغل کنید و ببوسید.

خودتان را دوست داشته باشید و باور کنید آنجاست که دیگران بیشتر شما را دوست خواهند داشت و بیشتر به سمت شما جذب خواهند شد. شما کانون جذب خواهید شد، باور کنید.

عاشق خودتان باشید تا تغییر دنیایتان را حس کنید.

دوستتان دارم

مطالب مرتبط

یک پاسخ به “چگونه خود را دوست بداریم”

  1. FbsbBeauh گفت:

    cialis buy online canada is super active cialis a scam best ed cialis pills

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

طراحی و پشتیبانی : آسان پرداز